Neuvoja sukututkimukseen

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
K.Tschokkinen

Neuvoja sukututkimukseen

Viesti Kirjoittaja K.Tschokkinen » 13.01.2011 11:21

Olen vasta aloitellut isälinjaista sukututkimusta ja tarvitsisin kokneempien neuvoja. Olen päätynyt perheeseen Sääkmäen Ridwalassa. Isä Sold. Adam Ekengren, rippikirjan mukaan synt. 1723, äiti Lisa Jörensdotter, synt. 1726. Löysin myös heidän lapset ja vihkimistiedot. Tästä en pääse taaksepäin. Mistä tuo sukunimi on peräisin, kun yleensä ovat jonkun poikia? Huomaan, että tuona aikana juuri sotilailla on ollut sukunimiä? Onko kenelläkään antaa neuvoa, miten löytäisin tiedot hänen vanhemmistaan?

Miten voisin varmistua, että olen tähän saakka tutkinut oikein? Olen jo monesti huomannut, että tarkkana pitää olla!

JaskaS

Re: Neuvoja sukututkimukseen

Viesti Kirjoittaja JaskaS » 13.01.2011 14:13

Tuo Ekengren on ns. sotilasnimi, jollainen kaikilla ruotusotilailla piti olla, jopa niin ettei samassa komppaniassa voinut olla samannimisiä. Adam on näemmä saanut ruotunimen edeltäjältään, jonka ei siis tarvitse olla mitään sukua hänelle.
Hämeen läänin jalkaväkirykmentin Sääksmäen komppanian ruodussa 45 on vuoden 1747 katselmuksessa mainittu Håkan Lumian (Lumiainen), jonka seuraaja Thomas Ekengren on kuollut 22.8.1742 ja seuraajaksi on 17.9.1743 nimetty renki Adam Ekengren.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/j ... 0&pnum=143
Valitettavasti Adamille ei ole mainittu patronyymia eikä syntymäpitäjää. Käytäntö tässä on vaihdellut eri joukko-osastoissa.
Seuraavassa SSHY:n sivuilta löytyvässä katselmuksessa vuodelta 1767 sentään mainitaan korpraali Adam Ekengrenin olleen hämäläinen:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/j ... 0&pnum=434
Eipä taida olla paljon muuta mahdollisuutta, kuin kahlata ensiksi Sääksmäen rippikirjoja 1740-luvulta ja etsiä kaikki mahdolliset Adamit sieltä ja seurata jokaisen vaiheita. Sitten lähipitäjät, ellei Sääskmäeltä löydy. Onneksesi Adam on harvinaisempi etunimi kuin vaikkapa Matts tai Johan 8)
Lasten kummit voivat antaa osviittaa jonnekin suuntaan, mikäli Adamilla on ollut sisaruksia.

Tähän asti tutkimasi sukujuonnot voit pyrkiä varmistamaan seuraamalla perheiden vaiheita rippikirjoista (se on sitäpaitsi mielenkiintoista ja saattaa tuoda ns. lihaa luiden päälle). Onneksi meillä on SSHY:n digiarkisto, joka näyttäisi olevan Sääksmäeltä varsin kattava.

:) Jaska

K.Tschokkinen

Viesti Kirjoittaja K.Tschokkinen » 14.01.2011 20:27

Kiitos Jaska vastauksestasi! Teillä kauemmin tutkineilla on paljon sellaista tietoa, jota minulla ei vielä ole, enkä osaa edes etsiä. Näillä neuvoillasi saan varmasti taas uutta lankaa tutkimiseen :D

K.Tschokkinen

Viesti Kirjoittaja K.Tschokkinen » 15.01.2011 13:37

Tuli mieleeni, että onko tuo Jaskan mainitsema sotilaiden sukunimi asia ollut käytäntö vielä 1900 taitteessa? Isäni isoisä on ollut rippi ym. kirjoissa Viktor Hartvigson, mutta on asevelvollisuuden (1895) jälkeen muuttunut Hjeltiksi. Tiedämme, että hän on ollut Venäjän keisarinnan henkivartiokaartissa tuon -95 jälkeen.
Minulle ei ole vielä yhdistyksen tunnuksia, joten en pääse katsomaan mitään sota ym. rullia. Onko mahdollista edes nähdä noin tuoreita tietoja mistään?

Vastaa Viestiin