virkatodistus sukututkimusta varten

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
TarjaP93
Viestit: 33
Liittynyt: 23.03.2019 12:59

virkatodistus sukututkimusta varten

Viesti Kirjoittaja TarjaP93 » 20.07.2019 16:10

Ovatko nämä kirkon sivuilta tilattavat todistukset kuinka tarkkoja? Tilasin isoisoisäni tiedoista todistuksen jossa näkyvät hänen lapsensa, listassa ei kumminkaan lue yhden lapsen nimeä, löysin hänet kirkonkirjojen syntyneet osiossa ja sivulta jossa näkee vanhoja sanomalehtiä alueelta. Sivulta löytyi alueella jaettuja lehtiä ja yhdessä niissä löytyi tämän lapsen kuolinilmoitus molemmissa paikoissa mainitaan talo josta hän oli lähtöisin, joten olen melko varma että tämän lapsen pitäisi myös löytyä listasta.

Kumpi on todennäköisemmin oikeassa minä vai todistuksen tehnyt henkilö?

ninaireene
Viestit: 179
Liittynyt: 01.09.2007 11:37

Re: virkatodistus sukututkimusta varten

Viesti Kirjoittaja ninaireene » 21.07.2019 08:28

Virkatodistuksen henkilö on saattanut katsoa tiedot vasta jostain myöhemmästä kirjasta, jossa tuota lasta ei enää ollut. Voit aina soittaa takaisin ja kysyä, josko katsoisivat ko lapsen syntymän kohdalta, että onko hän ko vanhempien lapsi. Muista mainita, että pitäisi olla lapsilistassa sinun saamiesi tietojen mukaan.

Avatar
Marilee
Viestit: 138
Liittynyt: 19.12.2007 00:47
Paikkakunta: Tampere

Re: virkatodistus sukututkimusta varten

Viesti Kirjoittaja Marilee » 22.07.2019 08:48

Ei ole ollenkaan tavatonta, että seurakuntien antamissa virkatodistuksissa on virheitä ja puutteita. Itse löysin vastaavassa tilanteessa pienenä kuolleen lapsen haudattujen luettelosta ja pyysin sähköpostilla seurakuntaa tarkistamaan, kuuluuko lapsi perheeseen (virkatodistus on vuodelta 1987). Lopulta sain kuvan 1900-luvun alun rippikirjan mikrofilmistä, kun virkailijalla ja minulla oli erimielisyyttä lapsen nimestä. Olin itse oikeassa.

Toinen virhe on aikaisemmassa virkatodistuksessa, jossa 1800-luvulla syntyneen syntymäaika ja -paikka ovat väärin. Henkilö oli renkinä muuttanut ueita kertoja ja käynyt välillä naapurikunnissa. Tällä reissulla tiedot olivat muuttuneet. Kyseinen virkatodistus oli 1960-luvulta. Tätä ei voinut pyytää korjaamaan, koska virheet olivat syntyneet muissa seurakunnissa.

Seurakunnissa ei ehditä tarkistamaan tietoja niin moneen kertaan kuin sukuaan tutkivat tekevät, joten virheet ovat inhimillisiä. Lähesty seurakuntaa ystävällisessä hengessä ja kunnioittaen virkailijoiden työtä.

Anri Suutarinen
Viestit: 26
Liittynyt: 18.06.2019 07:43

Re: virkatodistus sukututkimusta varten

Viesti Kirjoittaja Anri Suutarinen » 30.07.2019 20:50

Törmäsin iso-isoäitini virkatodistuksessa (kirjoitettu 1960) puuttuvaan lapsenlapseen, joka on syntynyt 1948. Puuttuneen sisar (syntynyt 1942) oli virkatodistuksessa mainittu. Puuttuva sisar oli syntynyt samassa kaupungissa missä vt oli kirjoitettu. Virheitä sattuu aina, kun ihmisistä kyse 😀

Avatar
Ilpo
Viestit: 285
Liittynyt: 23.09.2006 20:29
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: virkatodistus sukututkimusta varten

Viesti Kirjoittaja Ilpo » 05.08.2019 01:20

Sellainenkin todellinen virhe on kun lähisukuun kuuluva äiti ilmoitti papille lapsen syntymäajan ja muisti sen väärin. Sen jälkeen se on ollut kirkonkirjoissa virheellinen. Ja tämä on tositarina. Ero ei ollut montaa päivää, mutta kuitenkin.

Vastaa Viestiin