Mistä löydän Kainulaiset, ennen kuin heistä tuli Kainulaisia

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
Kuriver

Mistä löydän Kainulaiset, ennen kuin heistä tuli Kainulaisia

Viesti Kirjoittaja Kuriver » 12.05.2015 20:20

Olen nyt päässyt hyvin taaksepäin suvussa ja ryhdyn laajentamaan suoran linjan sisarus- ja serkkulinjoihin lisätiedon saamiseksi. Luonnollisesti kuitenkin itseäni kiinnosti ensinnäkin, oliko tähän mennessä kaukaisin esi-isäni Paavo Kainulainen (s. n. 1635, tosin en tiedä kuka Kuopion Paavo Kainulaisista on minun esi-isäni) varhaisimman tunnetun Kainulaisen, Jaakko Kainulaisen, joka viljeli maata Sonkajärvellä 1620, jälkeläinen. Toisekseen minua kiinnosti tietää, voinko saada selville, mistä nuo ensimmäiset Kainulaiset tulivat. Kainulainen nimenä tarkoittaa pohjanmaalaista, joten oletan heidän tulleen (Pohjois-)Pohjanmaalta. Onko kenelläkään mitään ideaa, onko mahdollista yrittää löytää sukulaisia vielä ennen kuin suku sai sukunimensä ja saapui Pohjois-Savoon?

Kaisa Nurhonen

Re: Mistä löydän Kainulaiset, ennen kuin heistä tuli Kainula

Viesti Kirjoittaja Kaisa Nurhonen » 13.05.2015 09:53

Olisiko tässä
DNA-tutkimuksen paikka? Sukuja voi yhdistää ottamalla DNA-näytteen pohjalaisista kainulaisista

TapaniKoo

Viesti Kirjoittaja TapaniKoo » 13.05.2015 10:16

Professori Alpo Räisänen kertoi syksyllä 2010 hyvin mielenkiintoisia näkökulmia sanan Kainuu alkuperästä. Hän oli tutkinut asiia hyvin monelta kantilta ja kauan. En ole varma, ehtivätkö hänen tutkimuksensa tulokset johonkin julkaisuun hänen elinaikanaan. Kainulainen on sukunimenä kenties parhaiten ymmärrettävissä, jos tuntee ja tietää millainen tausta on sanalla Kainuu.

Minulle jäi sellainen käsitys naapuritaloyhtiössä asuneen ja maaliskuussa 2011 kuolleen professori Räisäsen Kainuu-sanalle löytämästä selityksestä, että se tienoo, jossa iso joki saapuu järveen tai mereen, on kainuu. Kannattaa vaikkapa Wikipedian vihjeiden kautta etsiä etymologiset tutkimukset kainuusta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kainulaiset

Kuriver

Viesti Kirjoittaja Kuriver » 14.05.2015 16:47

Kaisa Nurhonen kirjoitti:Olisiko tässä
DNA-tutkimuksen paikka? Sukuja voi yhdistää ottamalla DNA-näytteen pohjalaisista kainulaisista
Itseasiassa olen sellaisen jo teettänyt ja nyt parhaillaan tutkin tuloksia. Yllättävää oli tieto, että olen haploryhmää ilmeisesti R1b eli Länsi-Eurooppalaista ryhmää, joka on aika harvinainen täällä, suurin osa osumista oli Irlannissa, Skotlannissa ja Walesissa sekä tietysti Yhdysvalloissa. Koska haploryhmä oli epävarma (predicted), teetätin Big-Y testin, mutta se ei ole vielä tullut. En voi siis vielä 100% varmasti sanoa, että tuo R1b on tarkka, koska se perustuu vasta STR testiin, ei yksittäisiin SNP-testeihin.

Toinen mielenkiintoinen seikka oli, että lähin osumani oli 67 markkerilla (otin itse 111 markkerin Y-DNA testni, mutta siellä ei ollut osumia ollenkaan) oli POHJOIS-POHJANMAALLA eräs Pätzi-niminen henkilö, jonka kanssa yhteinen esi-isämme olisi elänyt n. 20 sukupolvea sitten eli 1400-luvulla. Ruotsista löytyi vielä kaukaisempi sukulainen, mutta sen jälkeen oikeastaan vain hyvin kaukaisia osumia Brittein saarilta. Löysin netistä tiedon, että Pätsin sukuseura on teettänyt DNA-testin ja heidät on todettu olevan ryhmää R1b.

Tämähän ei vielä kerro paljoa, koska en tiedä, onko minun osumani sama kuin tuon sukuseuran teettämä ja joka tapauksessa osuma on kauempaa kuin 1600-luvulta, johon minä pääsen papereiden alulla. Suvut olisivat siten eronneet jo paljon aikaisemmin. Lännessä ei tietenkään ollut niin kiinteitä sukunimia, joten voi olla mahdotonta tietää tarkkaan, milloin tämä on tapahtunut ja mihin suuntaa.

Keräilen tässä rohkeutta ensin ottaa yhteyttä Sonkajärveen Kainulaisiin, jos joku haluaisi ottaa testin varmistaakseni oman yhteyteni heihin 1620-luvulla, koska itse pääsen vain Kuopioon vuoteen 1656 varmasti. Sitten voisi hvin ottaa yhteyttä Pohjanmaalle. Jos tuo R1b pitää paikkansa, se on sen verran harvinainen, että on aika helppoa todeta sukulaisuus.

Vastaa Viestiin