Palapeliä kootessani minulle tuli mieleen, että kuinka paljon voin luottaa samannimisen henkilön olevan sama ihminen?
Kuinka paljon tuohon aikaan oli samalla paikkakunnalla samannimisiä ihmisiä? HISKIn syntyneiden luetteloita tarkastelemalla selviä, että 1670-luvulla Kuopiossa (msrk) asuivat seuraavat Kainulaiset (miehet): Johan, Nils, Olof, Påål ja Abel eli Juho, Niilo, Olavi, Paavo ja Aapeli. Lisäksi vihittyjen luettelosta löytyy Peer Oloffson vuodelta 1684, mutta hän voisi olla jo Olavin lapsi (kirkonkirjat alkavat 1669).
Koska syntyneiden luettelossa ei ole edes äidin nimeä alkuun, on vaikea varmistua siitä, että kyseessä on sama isä, eikä rippikirjojakaan taida olla saatavilla. Tutkimani Påål/Paavo voisi olla 1659 syntyneen (haudattujen luettelon iästä laskettu syntymävuosi) Hendrich Påhlssonin isä, mutta silloin hän olisi saanut lapsia jopa neljällä eri vuosikymmenellä (1659, 1660-luku?, 1672 ja 1681). (Joku) Påhl Erichson on vihitty 1600-luvulla kahteen kertaan 1674 ja 1686. Ensimmäinen (vai toinen?) vaimo Margetta Hendrichsdottir (ei sukunimeä) voisi olla 1681 tai 1683 haudattu henkilö. Jälkimmäisestä liitosta ei löydy lapsia, mutta ensimmäisestä löytyy kaksi. Kuitenkin (taas joku) Påål Kaijnul on saanut lapsen jo 1672. Onko kyseessä yksi, kaksi vai kolme eri henkilöä?
Mistä voisi etsiä tukea näille epäilyille tai keinon eliminoida joku tutkimushaara? He ovat olleet maanviljelijöitä tai torppareita (oliko torpparilaitos olemassa jo 1600-luvulla?), joten voisiko tietoa löytyä veroluetteloista ym.?
Tutkimus ja etunimet
Re: Tutkimus ja etunimet
Lyhyt vastaus: Ei ollenkaan. Minulle on tullut vastaan tapaus, jossa 1700-luvun alussa eräässä kylässä asuu kolme, neljä tai viisi ihmistä, joilla on sama etu- ja sukunimi. Niitä on ainakin kolme (eri vaimot rippikirjan eri sivuilla (*), mutta voi olla myös neljä tai viisi (ovatko kuolleitten luettelossa mainitut miehet (joiden lapsi on kuollut) jokin näistä kolmesta vai 1 tai 2 muuta miestä).Kuriver kirjoitti:Palapeliä kootessani minulle tuli mieleen, että kuinka paljon voin luottaa samannimisen henkilön olevan sama ihminen?
(*) Mikäli mitään paikasta toiseen muuttoa ei ole tapahtunut...