Sukututkimuksen henkilölaajuus

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
Stackmoor

Sukututkimuksen henkilölaajuus

Viesti Kirjoittaja Stackmoor » 07.08.2013 09:13

Koska nyt olen kasaamassa keräämääni aineistoa, kysynkin "tyhmyyttäni" kysymyksen:
Onko muodostunut jotain käytännössä yleisesti noudatettavia rajoja siitä, kuinka laajasti katsotaann henkilöitä alenevasti kuuluvan sukuun, eli esim. pikkuserkusta pikkuserkkuun ja etc .... tai sitten langon tahi miniän vanhemmat ... vai pysytäänkö yleisesti tiukasti siinä alaspäin periytyvässä verisukulaisuudessa ?

Muutenhan oltaisiin kohtaan henkilöissä Adam & Eva

timotk

Re: Sukututkimuksen henkilölaajuus

Viesti Kirjoittaja timotk » 07.08.2013 13:34

Älä ota ohjeita ulkopuolelta, jollei sinulta ole tilattu tutkimusta. Jälkimmäisessä tapauksessa tilaaja määrittää laajuuden tai joudut ainakin sovittelemaan sen osapuolen kanssa, kun henkilölukumäärät ja työn määrä alkaa hahmottua.

Ota järki käteen ja pidä aluksi tutkimus suppeana ja laadukkaana. Tarkista originaaleista tai hyvistä kopioista päivämäärät.
Jos vielä riittää energiaa ja aikaa niin levitä vasta sitten selvitystä sivusuuntaan (ja ajassa taaksepäin jne jos kiinnostaa).

Jos et ole varautunut tekemään työtä vuosien ajan, niin älä aloita suurella kakulla.
200 henkilön tutkimus on erilaista luonteeltaan kuin 2000 tai 20 000 henkilön tutkimus.

Stackmoor

Viesti Kirjoittaja Stackmoor » 08.08.2013 12:28

Kiitos vastauksesta.
Tutkimus on ihan omasta suvusta, joka on hyvin, hyvin kapea, jonka koko sukunimen mukainen henkilöluku on avioliiton kautta tulleet mukaanluettuna on 26 + omat ja veljeni lapset.
Muuten suku on taaksepäin todennettu iso....isoisään 1712, joka oli talollinen Puhäjärvi Ul.

Mutta lähinnä tarkoitin, että onko muodostunut jotain rajaa sille, kun 1800 luvun muutamalla Iso....isän veljellä ja heidän vaimoillaan on lapsia
( ollen serkkuja iso...isälle ) niin lapsia lapsille ( pikkuserkkuja) on monessa kerroksessa .. kun ei mielestäni esim.pikkuserkun .......pikkuserkun pikkuserkku ei edes ole varsinaista "verisukua"

Olen jo törmännyt sukututkimuksen kiemuroihin ja asioihin mitkä vaativat "pitkää pinnaa" onneksi minulla on, ja nyt kun olen eläkkeellä, niin aikaa toki löytyy.
En edes muista montako kertaa olen ajanut tietoja sukututkimusohjelmaan, ja sitten ... ei kun sittenkin noin.... ja taas aloittanut alusta, mutta nyt olen mielestäni löytänyt kohtuulliset ja minua tyydyttävät rajat, sillä muutenhan tästä tulee "pullataikinailmiö"

Kiitollisin terveisin Mac

timotk

Viesti Kirjoittaja timotk » 08.08.2013 15:39

Jos kyse on esim. epätavallisesta sukunimestä niin tutkimus voisi ehkä olla mieslinjainen noissa etäisissä haaroissa. Silloin syntyisi saman nimen kantajista tutkimus, esim Tuppukylän Tuppuset. Laajuuskin jäisi mahdollisesti vielä kohtuulliseksi. Ehkä saat noin 30 taulua vuoden 1900 alun kohdalle tullessa (6 sukupolvesta) ja siitä eteenpäin alle sata taulua lisää. Edelleenkin korostan, että jos ei ole suvusta painetta niin tee itsellesi sopiva valinta.

Itse päädyin mieslinjaiseen jälkipolvitutkimukseen sillä lisäyksellä että jos maatalon tyttärelle tuli kotivävy niin sitäkin linjaa jatketiin. Silloin syntyi maatilapohjaisesti suuntautunut tutkimus. En yleensä ole laskenut mikä oli sukulaisuuden ulottuvuus. Koska seurasin monta tilaa samaan aikaan (jotka sijaitsivat lähekkäin), niin kaukaisia sukulaisia esim 5. ja 6. serkuksia tuli joukoittain. Siinä on kyse sukuverkosta eikä enää yhdestä suvusta. Henkilöitä tuli tuhansia.

Sukututkimus voi olla "sukujen tutkimus" eli paljon enemmän kuin "minun sukuni" tutkimus eikä silloin sukulaisuuden määritys enää olekaan mikään pohtimisen aihe.

Vastaa Viestiin