Hej.
Jag söker mina anor i Finland, och jag undrar om någon kan hjälpa mig med det? Jag har lite information att gå på, men jag vet inte var eller hur jag ska börja leta.
Min morfar var Yrjö Hynninen (1909), Mormor Aune Järvinen (1910 - 1980). De fick fyra barn, och min mor, Terttu Hynninen, föddes 27/2 1941 i Lappeenranta, och dog 2009 i Sverige. Jag har en uppgift på att min mormors far förmodligen var Gabriel Palm, eller Kapi Palm.
Finns det någon som kan hjälpa mig vidare med detta?
MVH
Matti Panteón
Järvinen ja Hynninen, Lappeenranta?
Re: Järvinen ja Hynninen, Lappeenranta?
Hej.
Med något lycka kan du fortsätta och hitta flere anor om du hittar först de båda som du har nämnt.
Den här länken fungerar bara om du är medlem i föreningen.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut_s ... p?type=1#L
Det visar bland annat länkar för de födda i Lappee eller Lappvesi landförsamling och staden Lappeenranta (Villmanstrand) från 1903 till 1911.
Därför att du har gett bara födelseår vill jag inte leta efter de namn du har gett.
Vet du var dina mors föräldar är födda? Det vore viktigt för att börja med.
Hynninen och Järvinen hör inte till de äldsta släktnamn i Lappee. Många hade flyttat till Lappee eller Lappeenranta (Villmanstrand) t.ex. från Savolax till industriarbete.
Om dina anor har flyttat in efter 1911, kan du inte finna dem i ovannämnd källa men du kan beställa utredningen från församlingen.
I fall du inte kan gå vidare på något annat sätt, lappeenranta.keskusrekisteri@evl.fi svarar kanske till dig men du skulle först veta födelsedatumen noggrannt.
Addressen hör till församlingarnas centralregister. Det räcker kanske att dom tar reda på två generationer, och sen kan du hjälpa dig själv.
Lycka till, Timo
Med något lycka kan du fortsätta och hitta flere anor om du hittar först de båda som du har nämnt.
Den här länken fungerar bara om du är medlem i föreningen.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut_s ... p?type=1#L
Det visar bland annat länkar för de födda i Lappee eller Lappvesi landförsamling och staden Lappeenranta (Villmanstrand) från 1903 till 1911.
Därför att du har gett bara födelseår vill jag inte leta efter de namn du har gett.
Vet du var dina mors föräldar är födda? Det vore viktigt för att börja med.
Hynninen och Järvinen hör inte till de äldsta släktnamn i Lappee. Många hade flyttat till Lappee eller Lappeenranta (Villmanstrand) t.ex. från Savolax till industriarbete.
Om dina anor har flyttat in efter 1911, kan du inte finna dem i ovannämnd källa men du kan beställa utredningen från församlingen.
I fall du inte kan gå vidare på något annat sätt, lappeenranta.keskusrekisteri@evl.fi svarar kanske till dig men du skulle först veta födelsedatumen noggrannt.
Addressen hör till församlingarnas centralregister. Det räcker kanske att dom tar reda på två generationer, och sen kan du hjälpa dig själv.
Lycka till, Timo
Tack så jättemycket Timo!
Jag vet inte var min mors föräldrar är födda. Jag hoppas kunna få reda på lite mer av min släkt i Finland, men än så länge har det inte gått så lätt.
Jag ska genast börja leta med de länkar du gav mig.
Tack än en gång.
Matti
Jag vet inte var min mors föräldrar är födda. Jag hoppas kunna få reda på lite mer av min släkt i Finland, men än så länge har det inte gått så lätt.
Jag ska genast börja leta med de länkar du gav mig.
Tack än en gång.
Matti
Nu vet jag lite mer om var min familj kommer ifrån.
Aune Sylvia Järvinen föddes i Enso (Svetogorsk) den 3 maj 1910. Hennes föräldrar var: Aliina Vertanen från Ruokolahti och Oskari Capriel Järvinen från Virrat.
Yrjö Sakari Hynninen föddes i Koupio 31 december 1909. Hans föräldrar var Maria Venäläinen och Kaarle Henrik Hynninen, båda från Kiuruvesi.
Var kan jag leta efter mer information om dessa människor?
Aune Sylvia Järvinen föddes i Enso (Svetogorsk) den 3 maj 1910. Hennes föräldrar var: Aliina Vertanen från Ruokolahti och Oskari Capriel Järvinen från Virrat.
Yrjö Sakari Hynninen föddes i Koupio 31 december 1909. Hans föräldrar var Maria Venäläinen och Kaarle Henrik Hynninen, båda från Kiuruvesi.
Var kan jag leta efter mer information om dessa människor?