Kairavuopaja Briita Matintytär *1713

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
Kaisa Nurhonen
Viestit: 728
Liittynyt: 07.03.2010 15:56

Kairavuopaja Briita Matintytär *1713

Viesti Kirjoittaja Kaisa Nurhonen » 28.05.2011 19:48

Olisiko tutkittua juttua kyseisestä henkilöstä? Keskutelua on käyty vuonna 2009. Kyseisen henkilön olen saanut kuulumaan lastenlasteni esi-isiin kuuluvaksi. Kun Sodankylässä sukunimet vaihtuvat talon mukaan, voi helposti lipsahtaa napurin puolelle. Erkki-papin mukaan Briita olisi Paavo Halosen (Pietilä)ja Kaisa Bertelintyttären lapsenlapsia. Eikös Pietilä-niminen paikka ole Kemijärven puolella Ylikylässä, jokea Kairavuopajasta alavirtaan? En edelleenkään tiedä, mistä löytyvät Sodankylän verotiedot ennen vuotta 1700. Viisatkaa, onko jossain digitoituna.

Kaisa Nurhonen
Viestit: 728
Liittynyt: 07.03.2010 15:56

Re: Kairavuopaja Briita Matintytär *1713

Viesti Kirjoittaja Kaisa Nurhonen » 15.08.2011 14:52

Sain yksityisviestin Briita Matintyttärestä. Kiitos! Sosiaalisen median käyttö ei kuulu osaamiseeni, joten vastaan tässä . Suoraan sanottuna en ollenkaan ymmärrä kaksi vuotta sitten käytyä keskusteluketjua, vaikka olen kaivellut Sodankylän ja Kemijärven tietoja Kairavuopajan/Tallavaaran (Halonen) suvusta. Miniäni suku on ensimmäinen tutkailemani, jossa sukunimet vaihtuvat yhdessä vilaksessa. Luen paraikaa Marja Liisa jonkun toimittamaa kirjaa Selvitä sukusi. Se antaa keskusteluketjua ruusuisemman kuvan Pohjois-Pohjanmaan (anteeksi, jos käytän väärää ilmaisua, en ole käynyt sillä puolella Suomea kuin Ouluun ajaessa) asuttamisesta. Talojen asukkaita voidaan kuulema seurata helposti ja suvut ovat helposti eroteltavissa, vaikka savolaiset nimet muutetaankin pohjalaistyylisiksi. Talot säilyvät peräpohjalaisina, joten savolaiset ovat kiepauttaneet Pohjanmaan kautta Kemijärvelle ja siitä edelleen sodankylään. Odotan innolla, josko :!:

Maija
Viestit: 843
Liittynyt: 17.11.2007 02:08
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kairavuopaja Briita Matintytär *1713

Viesti Kirjoittaja Maija » 01.09.2011 20:48

Kaisa Nurhonen kirjoitti: En edelleenkään tiedä, mistä löytyvät Sodankylän verotiedot ennen vuotta 1700. Viisatkaa, onko jossain digitoituna.
En minäkään tiedä, mitä tietoja on olemassa ja mistä niitä pitäisi etsiä, mutta vastaan kuitenkin. Kuuntelin nimittäin äsken radio-ohjelmaa (Yle Puhe), jossa Jorma Kallenaution haastateltavana oli Maria Lähteenmäki ja jossa käsiteltiin Lapin historiaa. Olin ymmärtävinäni, että Lapin verotus ainakin 1600-luvulla ja ilmeisesti myöhemminkin oli kollektiivisella pohjalla. Kruunu määräsi siis veron koko pitäjälle yhteisesti ja paikallisesti saivat sopia, kuinka paljon kukin maksoi. Mahtaakohan olla olemassa henkilönimiä sisältäviä asiakirjoja?

Kyseinen Maria Lähteenmäki on radio-ohjelman mukaan tutkinut mm. Lapin verotusta. Verkosta löytyy helposti tieto hänen kirjoittamastaan kirjasta, joka käsittelee kuitenkin 1800-luvun asioita. Ehkä sen lähdeluettelosta voisi kuitenkin löytää jotakin? (Kalotin kansaa. SKS 2004. 520 s.

Kaisa Nurhonen
Viestit: 728
Liittynyt: 07.03.2010 15:56

Re: Kairavuopaja Briita Matintytär *1713

Viesti Kirjoittaja Kaisa Nurhonen » 05.09.2011 19:18

Olen kysymykseni jälkeen lukenut Suur-Sodankylän historian. Siinä kävi selville, että Lappia verottivat pohjoisruotsalaiset, olisiko ollut Norrbottenin lääniä. Venäläisetkin verottivat, mutta se tuntui olleen enemmän votkapullon ja muiden hyvien tuomisten varjolla tehtyä turkisten ottamista verona ja etenkin havukset olivat haluttu aine. Vähän samaan tapaan kuin hirvensarvijauhe. Käräjillä oltiinkin majavan pyyntioikeuksista. Pitää lukea mainitsemasi kirja, jos löytyisi lisää, yleensä kirjojen lähdeviitteet kertovat enemmän kuin kirja itse. Minua kiinnostaa muuttoliike Savosta Lappiin, Halonen on kovin savolainen nimi ainakin Mikkelin ympäristössä löytyy. Kiitos vaan.

Kaisa Nurhonen
Viestit: 728
Liittynyt: 07.03.2010 15:56

Re: Kairavuopaja Briita Matintytär *1713

Viesti Kirjoittaja Kaisa Nurhonen » 06.09.2011 22:16

Sain yksityisen viestin, kiitos vaan selvityksestä, etsin Onnelankin kirjat. Kairala entinen Kairavuopio on hyvin tuttu, koska se on lastenlasteni isovanhempien kotipaikka. Muuten tuskin olisin sinne Etelä-Savoa tutkivana eksynytkään. Mielenkiintoista on ollut, kun sukunimet vaihtuvat talon mukaan. Voinko vielä tässä kysyä, onko joku tutkinut norjalaisia lähteitä? Tunsin itseni ihan pöljäksi, kun Norjasta kyllä ymmärsivät minun savolaisruotsini, mutta minä en ilmeisesti ymmärtänyt oikein annettua puhelinnumeroa, koska telefoni ilmoitti, että tarkista numero. Jokunen vinkki, norjalaiset sukututkimusseuran sivut olen löytänyt, mutta en osaa mennä oikeasta luukusta sisälle. Ei ole enää sairaanhoitajille kohdistettuja norjankielen kurssejakaan.

Vastaa Viestiin