Maat Hyypiä / Miilu-Matti?
Maat Hyypiä / Miilu-Matti?
Olen syntynyt Valkealan Rämälässä v 1943. Vedän ensi kesänä kyläkierroksen, jossa kerron kaikkien olevien ja olleiden mökkien ja talojen (45 kpl) historiasta. Kaikki on pääpiirteittäin selvää, paitsi yksi: minulle on joskus kerrottu eräästä paikasta, jossa oli sijainnut "Miilu-Matin" mökki ja että muistini mukaan hänet olisi mainittu sukunimellä Hyypiä. Mökin paikasta ei ole mitään jäljellä, vaan se on jäänyt tieoikaisun alle joskus 50-luvulla. Olen jäljittänyt kolme Matti Hyypiää, joista lähinnä voisi tulla kysymykseen Matti Eliaanpoika Hyypiä, s. 18.9.1874 Luumäellä. Hänet Mainitaan Valkealassa Tirvan tehtaan työväen joukossa puolisonsa Wilhelmiina (o.s. Seppä) mm. rippikirjassa v 1910 -1919 Kourula 1, Tirvan tehdas, kanssa. Seikat jotka täsmäävät: Rämälässä (kaiketi enimmäkseen Haukijärven puolella) ovat olleet suuret hiilimiilut ja hiiltä kuljetettiin mm. Tirvan tehtaalle, missä hiilistä jauhettiin "kimröökiä". Miilun poltto on ollut ammattilaisen hommaa, joten siihen on tarvittu Miilu-Mattia. MUTTA: henki- ja rippikirjojen valossa Rämälässä ei mainita asuneen ketään tähän sopivaa Mattia, ei varsinkaan Matti Hyypiää. Pariskunta näyttää olleen lapseton (paitsi Wilhelmiinalla poika edellisestä liitosta; Viktor Hietala, s. 25.7.1892 Sippolassa) ja Matti kuoli Kourulassa 13.6.1937. Tietääkö täällä joku kertoa lisää? Kaikki vihjeet ovat tervetulleita!
Re: Maat Hyypiä / Miilu-Matti?
Anteeksi otsikon kirjoitusvirhe; pitää tietenkin olla: Matti Hyypiä/Miilu-Matti?