Kainulainen

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
Kuriver

Kainulainen

Viesti Kirjoittaja Kuriver » 08.04.2015 13:10

Laitan nyt tämän saman kysymyksen tuolta Vieraskirja-ketjusta, kun pääsin vihdoin rekisteröitymään foorumille:

Olen tutkinut Kainulaisten sukua Pohjois-Savossa. Olen saanut aikaan seuraavan miespolvi-ketjun:
Vanhasta perheraamatusta Taavetti (David) Kainulainen syntymäaikoineen (Päsmäri, Sonkajärvi, s 23.2 1847 k 12.4.1935), vaimo Reeta Komulainen (syntymäaika ei tiedossa, k. 1.8.1922). Taavetin vanhemmat löysin hänen kanssaan samasta hautakivestä Iisalmen hautausmaalla ja tarkistin tiedot HISKIstä: Pehr Pehrson Kainulainen (s 4.6.1818 k 9.12 1901), vaimo Christina Jauhiainen (s 9.8.1819 k 24.4.1899), vihitty 1841 Nilsiässä. Pehrin vanhemmat: Pehr Andersson Kainulainen (s. 25.11.1786 Paloisilla Iisalmessa, k. 1.1.1857) vaimo Walborg Mattsdottir Häli (s. 1792 k. 30.3.1833), Uuran talosta, vihitty 1.10.1813 Päsmärissä.

Mutta nyt olen hieman jumissa (olen täydellinen aloittelija sukututkimuksessa). Petter (Pehr) Andersson Kainulainen on ilmeisesti syntynyt 1786 Paloisilla, Iisalmessa, ainakin nimi patronyymeineen sopii Pehr Pehrsonin isäksi. Lisäksi tarkistin, että 1857 Päsmärissä kuollut Petter on hautaustodistukseen merkityn iän perusteella syntynyt 1786. Petter Anderssonin vanhemmat ovat syntymätodistuksen mukaan Anders Petri (tuo "Petri" luki vihki-ilmoituksessa) Kainulain ja Maria Hemmingsdottir Kainulain (os. Hynyin) (vihitty 6.8.1780). Kuitenkin juuri siinä paikkeilla, jolloin Anders olisi syntynyt, on Iisalmen kirkonkirjoissa parinkymmenen vuoden aukko!

Kun etsin toisista Pohjois-Savon kirkonkirjoista, löysin Kuopiosta Anders Kainulaisen. Hänen isänsä on Pehr Henricson Kainulain, joten jos tuo "Petri" Anders Petri Kainulain nimessä tarkoittaa "Petrin poikaa", nimi täsmäisi. Minulla ei kuitenkaan ole mitään sen tueksi, että Anders olisi perheineen muuttanut Paloisiin. Ehkä Iisalmessa on samaan aikaan syntynyt toinen Anders Kainulainen? Tuolla Kuopion Anders Kainulaisella ei ole kuitenkaan ainakaan Kuopiossa lapsia, joten sillä perusteella häntä ei voi sulkea poiskaan. Enkä löydä häntä vihittyjen tai haudattujen joukosta, joten jälki katkeaa Kuopiossa hänen osaltaan. Matkaa Iisalmeen on 65 km...

MIstä minun kannattaisi ryhtyä etsimään tietoja seuraavaksi? Pehr Pehrsson on talollisen pojaksi merkitty, mutta Petter Anderson on merkitty torpparin pojaksi ja muistaakseni myös Anders. Kainulaisia on niin paljon Pohjois-Savossa, että on vaikea löytää oikeita haaroja vaillinaisilla tiedoilla. Vanhin löytämäni merkintä Kainulaisesta on Sonkajärvellä Jacob Cainuhlain vuodelta 1620 ja tahdon tietää, kuinka lähelle pääsen Jacobia, vai olemmeko ihan jonkun muun paikkakunnan Kainulaisia. Kuopiossa ja Nilsiässä on myös jo 1600 luvulla paljon Kainulaisia.

jani
Ylläpitäjä

Re: Kainulainen

Viesti Kirjoittaja jani » 08.04.2015 18:44

Tapanilla oli kirjautumisvaikeuksia, mutta hän pyysi laittamaan nämä kaksi vinkkiä esiin.

Digi 260 rk Iisalmi: http://digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirk ... 44/261.htm

Hiski: Kuopio ms:

29.3.1758 21.4.1758 Kärmelax Pehr Kainulain Anna Rahutar Hendric

*22.1.1760 25.1.1760 Kärmelax t. Pehr Kainulain Anna Rahutar Anders

Itse en asiaa tunne ollenkaan, toivotaan, että Tapani pääsee kirjautumaan sisään jotta hän voi jatkaa avustamista. :)
----- Jani Koski -----

TapaniKoo

Viesti Kirjoittaja TapaniKoo » 08.04.2015 21:25

No niin, kun poistin Janin ohjeen mukaisesti Evästeet, niin pääsin vihdoin tänne Vastausosastoon!

Siis Kuopion maaseurakunnassa Käärmelahdessa on pari vanhinta lasta syntynyt ja sitten on perhe Kainulainen et Rahunen muuttanut Iisalmen Paloisiin. Edellä olevien linkkien kautta asia alkanee valjeta.

Kuriver

Viesti Kirjoittaja Kuriver » 08.04.2015 23:37

Kiitos tiedosta! Juuri tällaista etsin. Minustakin tuo Anders näytti sopivimmalta, mutta koska en löytänyt mitään konkreettista, en uskaltanut olla varma. Olen sen verran uusi näissä sukututkimushommissa, että en osaa varmaan käyttää oikeita lähteitä, enkä oikeistakaan lähteistä osaa etsiä oikeita asioita. Käsialan lukeminen on melkein vaikeinta...

Jospa nyt pääsisin eteenpäin, tai siis taaksepäin. :D

Vastaa Viestiin