Vesitauti ja pistos

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
solhe

Vesitauti ja pistos

Viesti Kirjoittaja solhe » 23.03.2013 19:46

Usein kuolinsyynä on vattusot eli vesitauti - monesti olen miettinyt, mikä vastaava tauti se olisi nykyään? liittyneekö sydänoireisiin? :shock: Pistos on myös yleinen kuolinsyy ja olen käsittänyt sen liittyvän keuhkoputkentulehdukseen tms keuhkoihin liittyvään tautiin. Olenko oikeassa?

EevaH

Re: Vesitauti ja pistos

Viesti Kirjoittaja EevaH » 23.03.2013 21:58

Eipä nuo diagnoosit paljoa taudeista kertoneet, vaan niiden oireista. Itse joudumme arvailemaan, mistä oli kyse. Vesitauti-nimikettä lienee käytetty kuvaamaan yleistä pöhötystä tai turvotusta, taustalla ehkä sydämen tai munaisten vajaatoiminta. Paikallisesta turvotuksesta käytettiin yleensä termiä svullnad.

Styng onkin niin mukavan laajakirjoinen kuolinsyy, että sen taakse voi piiloutua lähes mitä tahansa, mutta minulle on syntynyt kuva, ettei kyseessä ollut äkkikuolema, mutta ei myöskään pitkäaikainen sairaus. Ilmeisesti sen takana oli usein keuhkokuume, mutta erään vastasynnyttäneen äidin kuolinsyynä näkemässäni tapauksessa se saattoi tarkoittaa esim. lapsivuodekuumetta tms. synnytyskomplikaatiota. Monessa tapauksessa näyttäisi pappi käyttäneen sitä, silloin kun ei muuta keksinyt - mikään muu tuskin selittää niitä pitkiä styng-rimpsuja, joita joskus näkee.

Vastaa Viestiin