Arkistojen aarteita

Digitoimisesta keskusteluun tarkoitettu foorumi.
jtolvi
Viestit: 68
Liittynyt: 22.10.2007 20:43
Paikkakunta: Kiukainen

Arkistojen aarteita

Viesti Kirjoittaja jtolvi » 17.04.2010 02:24

Harjavalta on ollut aika hankala seurakunta sukututkijan kannalta, sillä Harjavallan pappila ja suurin osa arkistoa, mm. rippikirjat 1807-89 ja historiakirjat 1793-1889, paloivat 11/11 1889.

Minä itse kävin joskus 1970-luvulla tutkimassa Harjavallan seurakunnan arkistoa. Kirkkoherrana oli silloin entinen opettajani Euran yhteiskoulusta eli Verner Wuorisalo, hänkin innokas sukututkija. Vanhoista muistiinpanoistani käy ilmi, että jo silloin olin löytänyt seurakunnan arkistosta eräitä mielenkiintoisia asiakirjoja. Saapuneet muuttokirjat vuosilta 1794-1871 sekä historiankirjan konseptit vuosilta 1872-1878. Muuttokirjat oli löydetty kirkon sakariston yläkomerosta arkiston järjestelyn yhteydessä vuonna 1965 ja niitä oli yhteensä 5 pahvikansiota. Mutta varsinainen aarre oli ne historiankirjojen konseptit. Niitä ei oltu noteerattu mitenkään arkiston järjestelyn yhteydessä; oliko edes löydetty. Merkitsin muistiin itseäni sillä hetkellä kiinnostavat syntymät ja kummit. Asia unohtui vuosikymmeniksi.

Mutta asia tuli uudelleen ajankohtaiseksi, kun maanantaina 29.3.2010 luin Sydän-Satakunta-lehdestä, että Harjavallan seurakunnan arkistot saatetaan ajan tasalle. Soitin välittömästi lehdessä mainitulle arkistonhoitaja Helena Aallolle ja kerroin hänelle tietoni niistä historiankirjojen konsepteista. Hän lupasi eritysesti etsiä niitä.

Koska seurakunnan arkiston järjestelyn yhteydessä osa vanhemmasta materiaalista lähetetään maakunta-arkistoon, joten päätimme Porin skannausporukalla yrittää digikuvata Harjavallan muuttokirjat digiarkistoon. Seurakunnan kirkkoherra oli heti myönteisesti mukana asiassa. Työryhmä Sari, Mikko ja Jussi suorittikin kuvausoperaation kolmessa päivässä ja viimeisen päivän päätteeksi Helena Aalto oli löytänyt sen noin 130 vuotta kadoksissa olleen historiankirjan konseptin ja toi sen meille kuvattavaksi. Eihän päivää siihen voinut päättää, vaan se kuvattiin samantien.

Kaikki tämä materiaali tullaan toimittamaan digiarkiston sivuille, kunhan kuvia vähän käsitellään ja niihin saadaan kunnon hakemistot.

Jussi Tolvi

Annu
Viestit: 34
Liittynyt: 14.02.2010 01:46

Re: Arkistojen aarteita

Viesti Kirjoittaja Annu » 17.04.2010 07:14

Vaikka asia ei minua lainkaan koske, niin onpa hienoa toimintaa Jussilta, seurakunnalta ym.
Tässä Jussi 10 pistettä ja Papukaijamerkki

Annu

EevaH
Viestit: 724
Liittynyt: 23.05.2007 23:35
Paikkakunta: Mikkeli/Helsinki

Re: Arkistojen aarteita

Viesti Kirjoittaja EevaH » 17.04.2010 12:48

Saanko liittyä aplodeeraajiin, vaikkei minullakaan ole sukusiteitä Harjavaltaan? Olen jo pitkään epäillyt, että ainakin osa salaperäisesti kadonnutta kirkonarkistomateriaalia on jossakin siellä jemmassa. Tällaista toimintaa toivoisi tapahtuvan muissakin seurakunnissa, erityisesti niissä, joitten arkistoitu materiaali on syystä tai toisesta vaillinainen. Jospa löytyisi samanlaista yhteistyöhalua ja -kykyä muualtakin!

Avatar
jani
Ylläpitäjä
Viestit: 1280
Liittynyt: 09.08.2006 00:16
Paikkakunta: San Jose

Re: Arkistojen aarteita

Viesti Kirjoittaja jani » 23.04.2010 07:35

Kuvat ovat nyt netissä. Anteeksi kaikille digitoijille, joiden kuvat ohitin työjonossa näiden takia... Urakka jatkuu. :)
----- Jani Koski -----

Vastaa Viestiin