Ongelmia digitoinnissa?

Digitoimisesta keskusteluun tarkoitettu foorumi.
Avatar
jani
Ylläpitäjä
Viestit: 1280
Liittynyt: 09.08.2006 00:16
Paikkakunta: San Jose

Ongelmia digitoinnissa?

Viesti Kirjoittaja jani » 10.08.2006 23:42

Tämän aiheen alle voitte jättää viestejä digitointiongelmista. Näin kaikki digitoijat pääsevät auttamaan. Yhdessä varmasti löydämme oikeat ratkaisut!
----- Jani Koski -----

Avatar
tiitus
Ylläpitäjä
Viestit: 231
Liittynyt: 08.08.2006 22:20
Paikkakunta: Pöytyä, Finland

jatkoa

Viesti Kirjoittaja tiitus » 13.08.2006 05:18

Tähän topicciin voist myös laittaa vinkkejä hyvien tulosten saavuttamiseksi digitoinnissa.

Muistathan ohje-videot ( http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/d ... videot.htm )
ja muutenkin ohjeet on paras lukea ennen digitoinnin aloittamista.

-timo-

Avatar
tiitus
Ylläpitäjä
Viestit: 231
Liittynyt: 08.08.2006 22:20
Paikkakunta: Pöytyä, Finland

Viesti Kirjoittaja tiitus » 06.01.2007 08:26

Mikrokortteja skannatessa monesti ns. haaleissa korteissa ainakin canonin
laitteet (harmaasävynä) tuppaavat hukkaamaan sen viimeisenkin tekstin,
joka olisi luettavissa. Mahtaako Minoltan skannerit tehdä saman... :?:
Kun ja jos vihdoin Selloon tulisi se kone, niin lähellä asuvat voisivat
tehdä testejä tästä. Viimeistään jäsentapaamisessa
(SELLO 27.1.2007 . Jäsentapaaminen ja tutust. digitointiin klo 13-16.00)
täytyy tuotakin asiaa pähkäillä. :roll:

-timo-

PeePee
Viestit: 14
Liittynyt: 17.10.2006 13:13
Paikkakunta: Vantaa

Epätasainen valo

Viesti Kirjoittaja PeePee » 21.01.2007 20:26

Keravalla harmaasävyjä scannatessa valo tuli heikompana, kirkonkirjan käsittelystä tummuneeseen alereunaan, minne päinvastoin olisi ollut tarpeen voimakkaampi valo - olisiko rulla pitänyt kuvata takaperin?

Tuli oikein ikävä studiokuvausta, missä valoa voidaan kohdistaa sinne missä eniten tarvitaan.

Yritin liikutella lamppua jotta kohdistus muuttuisi - ei apua. Voisiko syynä olla huonolaatuinen lamppu, vai olisiko asiaan joku kikka, vai antaako Canonin skanneri filmille ylipäätään epätasaisen valon.

Toinen kummaksuttava seikka oli "kaksosia" kuvatessa, että vaaleampaa versiötä tehdessä, kuva skaalautui pienemmäksi kuin tumma versio - mikä avuksi?

Avatar
jani
Ylläpitäjä
Viestit: 1280
Liittynyt: 09.08.2006 00:16
Paikkakunta: San Jose

Viesti Kirjoittaja jani » 21.01.2007 20:32

En ole Keravalla aiemmin skannannut, mutta olen sinne menossa loppuviikosta. Katson sitten millaisia tuloksia kone antaa ja millä säädoillä sitä (mielestäni) kannattaa käyttää ja palaan asiaan. Jos olet tulossa jäsentapaamiseen Selloon, voimme ottaa asian siellä esille. Mutta laitan siis tänne viestiä joka tapauksessa.
----- Jani Koski -----

Avatar
tiitus
Ylläpitäjä
Viestit: 231
Liittynyt: 08.08.2006 22:20
Paikkakunta: Pöytyä, Finland

Viesti Kirjoittaja tiitus » 22.01.2007 07:41

Siinä skannerin kaukosäätimessä on säädin jolla kuvan saa vaaleammaksi
tai tummemmaksi, muistaakseni sama säädin löytyy skannerin näytön
alareunasta keskeltä. Joissain epätasaisesti kuvatuissa rullissa olen
joskus joutunut säätämän lähes joka kuvan erikseen, mutta onneksi tuo
on aika harvinaista. Jokatapauksessa tuolla säädöllä saadaan joskus ihan
mustiakin alueita luettevaan kuntoon.
Opettelua ja kokeilua tuo hieman vaatii, mutta ei vaikea homma.
Vielä vinkki: valoisuuden säätö toimii (tallentuu) vain silloin kun kone ei
skannaa, mutta tämä ei tuota ainakaan keravalla ongelmia, koska pc on
mukavan ripeä.
Se tuossa on että koko kuva vaalenee tai tummuu, joten kompromissiä
joutuu aina hakemaan.
Tuohon skaalautumiseen voisi auttaa, kun ottaa automaattisen rajauksen
pois käytöstä. On ensimmäinen tai toinen nappula näytön alla.

-timo-

TCU
Viestit: 10
Liittynyt: 19.04.2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TCU » 30.04.2007 09:53

Aloitteleva skannaaja kun olen, tulee nappia painellessa aina välillä kaikenlaisia aatoksia, mm.

Jos kuvaa ei saa tarkemmaksi millään ilveellä, onko työ hukkaan heitettyä? Käsitteleekö joku vielä kuvia paremmiksi? Luulen, että jotkut filmit ovat mahdottomia saada selkeiksi.

Kun kuvaan mahtuu normaalisti koko aukeama sivunumeroineen, mutta välillä alareunaan on riipustettu jotakin söhryä, onko ok jättää sivunumero silloin reunalle tai jopa reunan ulkopuolelle, jotta tuo loppusöhry näkyisi? Olen nyt pannut söhryn ensi sijalle ja joskus sivunumero jäänyt ulos...

Onko teille tullut vastaan filmejä, joissa on RUNSAASTI kahteen kertaan filmattuja sivuja? Uukuniemen filmeissä ainakin on, taitaa olla ollut aloittelija sielläkin asialla. Olen duppelit kiltisti skannannut mukaan, jospa niistä toinen olisi toista parempi.

TCU
Viestit: 10
Liittynyt: 19.04.2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TCU » 06.05.2007 08:39

Keskimmäiseen kysymykseeni on löytynyt vastaus ihan oman kokemuksen kautta. Siihen auttaa linssi...

Kolmanteen kysymykseen: olen tullut siihen tulokseen, että duppelisivut lähtevät nyt muiden mukana, kuten tyhjät sivutkin. Olen hakemistoon merkinnyt <sama kuin edellä>.
Ylimääräiset kaksoissivut ovat harmillisia kyllä lukijan kannalta, sillä seuraavaan selatessa ei näy syy, miksi on sama sivu. Tarkistin huvikseni yhden parinsadan sivun rippikirjan, ja siinä oli 11 duppelisivua. Sivujen filmille kuvaaja on ilmeisesti vähitellen oppinut tuottamaan näitä vähemmän, sillä aikaisemmissa duppeleita on vielä enemmän.

Avatar
jani
Ylläpitäjä
Viestit: 1280
Liittynyt: 09.08.2006 00:16
Paikkakunta: San Jose

Viesti Kirjoittaja jani » 06.05.2007 09:01

Ensimmäiseen kysymykseen ei oikein ole "oikeaa" vastausta. Jotkut kirjat on vain kuvattu filmille niin huonosti, ettei niistä saa lukukelpoista millään. Ei auta tarkennukset eikä muut jipot, eikä kuvankäsittelylläkään niitä saa paremmaksi. Varsinkin tummista (niistä lähes mustista kirjan reunoista) on aivan mahdotonta saada tekstiä esiin. Asiaa auttaisi tietysti, jos kirjat pääsisi arkistoon kuvaamaan alkuperäisistä. Verratkaapa vaikka Köyliön alkuperäisestä kuvattua mikrofilmiltä kuvattuun:
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/ ... 425/30.htm
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/ ... ap/118.htm

Tuplakuvat on hyvä skannata. Jos kuvat käy läpi ennen lähetystä, voi tallennuslomaketta täyttäessä poistaa sieltä ne ylimääräiset kuvat (kunhan muistaa numeroida kuvat sitten uudelleen). Itse säilytän kyllä alkuperäiset skannatut kuvat omassa kansiossaan, sitten toiseen kansioon kopioin kuvat ja poistan niistä tuplat (näistä teen tl:n ja lähetän palvelimelle) ja siiten vielä varmuuden vuoksi olen tallentanut muunnetut kuvat myöskin kotikoneelleni. Tosin kaikista näistä kuvistahan on SSHY:llä vermuuskopiot DVD:llä.

Totta kai tuplasivut noi myös lähettää muiden kuvien mukana, mutta silloin on hyvä kirjoittaa hakemistoon tuo <tuplakuva>, <sama kuin edellä> jne, jotta näitä kuvia ei sitten kukaan "turhaan" käy läpi. Joissakin kirjoissa näitä tuplakuvia on todella paljon, ihan niinkuin totesit.

Jos kuvat poistaa, kannattaa olla tarkkana, ettei kyseessä ole aukeama, jonka välissä on irtolappunen. Joskus laput ovat niin pieniä, ettei sitä huomaa pikaisella tarkastuksella. Tällöin saattaa vaikuttaa, että kyseessä on kaksi samaa kuvaa, vaikka toinen on siis lapun kanssa ja toinen ilman.
----- Jani Koski -----

Vastaa Viestiin